perjantai 12. kesäkuuta 2015

Turvallisuudesta

Viime päivinä oon miettinyt ja keskustellut täällä tosi paljon turvallisuudesta. Täällä Birminghamissa on tapahtunut viime aikoina "kummia" ja aika vakaviakin rikoksia, jotka on saanu Suomitytön mietteliääksi. 

Oon aika rohkeasti kävelly täällä iltasin ja välillä myös öisin jos olen tullut reissusta vasta myöhään. En mä oikein osaa pelätä, koska Suomessa harvoin tarvii pelätä kävellä öisin (ainakaan niissä kaupungeissa jossa mä oon asunu). Asun noin 15 minuutin päästä tosta ydinkeskustasta ja taksin tilaaminen tuntuu vähän tyhmältä ja kalliilta tollasella matkalla. Matkani on aika hyvin valaistu ja kävelen mun yliopisto alueen ohi, jossa on paljon turvakameroita.

Sain kuitenkin viime viikolla kuulla kuinka eräs tässä samassa asuntolassa asuva tyttö oli Maaliskuussa raiskattu noin 300 metrin päässä mun huoneen ikkunasta. Olin järkyttynyt. Olin kyllä kuullut, että tässä mun kotikadulla oli seksuaalisesti ahdisteltu joitain tyttöjä ja joiltain oli varastettu puhelimia, mutta olihan tää kauheinta mitä voi kuvitella. Outoa tässä on, että kukaan ei ole kertonut tästä meille asuntolan asukkaille ennen viime viikkoa, vaikka tämä raiskaus tapahtui jo Maaliskuussa. 

Outoja tapahtui myös tän viikon maanantaina kun oltiin kaverini kanssa kahvilla. Mentiin erääseen mukavaan kahvilaan, jossa oli mahdollista mennä myös ulos kahvittelemaan. Kahvila sijaitsi sellasella pienellä aukiolla aivan keskustan tuntumassa. Siinä rauhassa kun joimme kahvejamme ja juttelimme niitä näitä. Mikään ei viitannut mihinkään epänormaaliin. Kello oli noin 16:30 normaalina maanantai ilta-päivänä. 

Yhtäkkiä kuitenkin aukion yhdeltä nurkalta alkoi juosta kymmenittäin nuoria miehiä kasvot liinoilla peitettyinä, ala-aste ikäisiä lapsia ja teinejä. Kaikki huusivat ja kiljuivat ja vain juoksivat kovaa vauhtia. Itse en oikenen edes tajunnut koko tilannetta ennen kuin kaverini alkoi panikoida, että meidän on lähdettävä. Tilanne oli outo eikä kukaan aukiolla oleva ihminen oikein reagoinut asiaan. En tiedä mistä oli kyse. Minuuteissa kuitenkin alueelle tuli useita poliisi autoja pillit huutaen kovaa vauhtia. 

Saatoin panikoivan ystäväni kotiin ja jatkoin yksin asuntolalle. Tällä lyhyellä 500 metrin matkalla minua tuli vastaan 3 poliisi autoa ja kaksi pyörä poliisia. Yritin etsiä vastausta uutisista, mutten löytäny mitään tietoa mistä olisi voinut olla kyse. Samana aamuna Birminghamin yhdellä juna-asemalla oli ollut pommi-uhka ja asema oli evakuoitu. 

Kuulin myös kuinka noin viikko sitten erään läheisen ruokakaupan edessä oli tapettu joku. Samaisessa ruokakaupassa olen itekkin useaan otteeseen käynyt ostoksilla. Kiva tietää...

Voisin sanoa, että on onni syntyä Suomeen, joka on varmasti yksi maailman turvallisimmista maista elää. Kun kerroin mun vaihtarikavereille kuinka Suomessa voi yksinkin liikkua öisin ja aika harvoin täytyy mitään pelätä he olivat hämillään. Enkä ollut ikinä edes ajatellut kuinka hienoa ja arvokas se turvallisuuden tunne on. Tietysti erona on se, että tääl Birminghamissa on yksinään 1 miljoonaa asukasta, kun meillä on koko Suomessa 4 miljoonaa. Täällä on myös paljon enemmän eri kansalaisuuksia ja kulttuureja. Ja täällä meininki on  enemmän sellasta suurenmaailman meininkiä. 

Oon onnellinen, että pääsen Suomeen, jossa harvoin tarvitsee pelätä vaikka rakastankin Englantia!

-Sumusaarten seikkailija Salla 

Ps. 4 päivää kotiin paluuseen. Jos haluutte, että kirjotan vielä jostain tietystä aiheesta niin laittakaa kommentia tai viestiä facebookissa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti